Je měsíc po ničivých povodních. Jednotlivé, nejpostiženější lokality se pomalu vzpamatovávají ze zkázy, kterou voda přinesla. Ublížit tato katastrofa ovšem může ještě víc. Nad turistickou destinací Jeseníků totiž visí další hrozba, kterou velká voda přinesla. Krizi tamního cestovního ruchu. Zvrátit ji pomůžete právě vy. Vaše návštěva má smysl.

 

Turisté jsou vítáni více než kdy jindy

„Před měsícem médii intenzivně probíhala zpráva, že na Jesenicko se úplně standardně nedostanete a bude nutné se registrovat. Toto opatření mělo své oprávněné důvody v prvních dnech po povodních. Bohužel se tato informace celospolečensky přetavila v nešťastnou interpretaci, že příchozí nechceme. Lidi, kteří chtěli a chtějí přispět k obnově, lidi, kteří milují Jeseníky, jsme potřebovali tehdy a potřebujeme je i teď. Srdečně a snad s otevřenější náručí, více než dříve, zveme všechny, kteří v Jeseníkách chtějí strávit svou dovolenou,“ uvádí nový, palčivý problém Jesenicka spojený se zářijovými událostmi Tomáš Rak, ředitel Jeseníky – Sdružení cestovního ruchu.

Sekundární škody: Mrtvá sezóna pro Jeseníky

Rozbouřené říčky tehdy napáchaly škody na hmotném majetku v řádech sta miliónů korun. Na jejich vrub se však už nyní připisují další, sekundární následky. Multiplikačně cestovní ruch v Jeseníkách vytváří objem lidské práce ve výši cca 6 až 7,5 tisíce „přepočtených plných pracovních úvazků“, čímž významně přispívá k zaměstnanosti v oblasti. Nyní se o svou činnost začínají oprávněně bát ti, které voda fyzicky nezasáhla, ale aktuálně v podstatě čelí mrtvé sezóně. 

„Ano, čelíme nyní velkým ztrátám, které voda reálně napáchala. Fatálně například poničila jeden z nejvýraznějších turistických cílů Zlatohorska – Zlatokopecký skanzen,“ přibližuje největší bolest pro cestovní ruch na Zlatohorsku Jiří Juráš, ředitel Zlatohorsko Kraj pokladů, o.p.s.

            

Hromadné rušení rezervací ohrožuje i nepostižené oblasti

Areál, který prakticky smetla na konci roku 2020 ničivá vichřice a v podstatě nedávno prošel náročnou obnovou a v srpnu se v něm konalo Mistrovství světa v rýžování zlata, je opět v devastovaném stavu. Zlatonosná říčka Olešnice, která z lůna okolních kopců obvykle přináší třpytivé zlatinky, tentokrát přinesla totální zkázu. Svou velkou daň si vybrala i u provozovatelů dalších atraktivit a ubytování. V Mnichově u Vrbna pod Pradědem zbylo z oblíbené prázdninové pstruhárny jen kamenité řečiště, dočasně je zavřený resort Helios v Lipové-lázních, fatálně jsou poničeny Lipovské stezky v jeho blízkosti a v podstatě totálně zničený je Cyklokemp Černý potok v Rychlebských horách.

„Zároveň se však bohužel začínáme potýkat s dalším, velmi zrádným problémem. Zdejší ubytovací kapacity se denně potýkají s hromadným rušením rezervací a pobytů, restaurace a fungující turistické cíle, které standardně praskají ve švech, zejí prázdnotou. A nejedná se jen o oblasti, které byly velkou vodou přímo zasaženy, ale bohužel i o lokality, kterým se zcela vyhnula. Tento efekt povodní může být i pro tyto primárně vodou nepoškozené subjekty nakonec fatální,“ shodují se Radek Stojan, ředitel krajské Centrály cestovního ruchu Olomouckého kraje a Petr Koudela, ředitel krajské Centrály cestovního ruchu Moravskoslezského kraje.

Interaktivní mapa ukazuje bezpečná místa v Jeseníkách

Sdružení cestovního ruchu Jeseníky tak na svém webu www.jeseniky.cz vytvořilo interaktivní online mapu turistických míst, ubytování, gastroprovozu, kterou průběžně s pracovníky turistických informačních center aktualizuje. V této činnosti budou pomáhat i studenti střední školy.

Z mapy lze velmi názorně vyčíst, které lokality velká voda nezasáhla a jsou z pohledu cestovního ruchu funkční. Ukazuje i to, které turistické cíle v zasažených oblastech jsou plně či částečně v provozu nebo nejsou aktuálně dostupné. Zároveň umožňuje všem provozovatelům ubytování, restaurací, kaváren a dalším subjektům působícím v cestovním ruchu, aby do mapy uvedli, v jakém stavu se právě jejich objekt nachází.

 

„Cílem je ukázat, že Jeseníky žijí a jsou připraveny na turisty na většině svého území. Dopravní dostupnost je už obnovena, a to jak po silnicích, tak po železnici, kterou doplňují autobusové spoje. Jeseníky jsou silně navázané na příjmy z cestovního ruchu, a tak jsou právě turisté a návštěvníci teď aktuálně to co potřebujeme!  Nechceme, aby po úplné obnově infrastruktury nebylo možné si vypít kafe v oblíbené kavárně, ubytovat se v příjemném ubytování a zajít se vykoupat třeba do termálů,“ vysvětluje Tomáš Rak, ředitel Jeseníky - Sdružení cestovního ruchu.

CzechTourism podporuje cestovní ruch v zasažených regionech

V rámci podpory cestovního ruchu v oblastech zasažených povodní napříč Českem, tedy včetně Jeseníků, se zapojila i agentura CzechTourism. V tomto ohledu velmi úzce spolupracuje s regiony a pravidelně zveřejňuje aktualizované informace jak na svém webu, tak sociálních sítích či prostřednictvím svých zahraničních zastoupení po celém světě. A zejména pak na turistickém portále Kudy z nudy, který CzechTourism provozuje. Lidé se dozví aktualizované informace o bezpečných lokalitách napříč Českem, střední a severní Moravou.

„Turismus je pro tyto oblasti klíčovým zdrojem příjmů. V mnoha oblastech povodně sice zanechaly své stopy, ale stále je zde spousta krásných a bezpečných míst, která rozhodně stojí za návštěvu. Každý, kdo přijede, pomůže těmto regionům znovu se postavit na nohy,“ vyzdvihuje ředitel České centrály cestovního ruchu – CzechTourism František Reismüller a dodává: „Podpora cestovního ruchu v těchto oblastech je pro nás prioritou. Snažíme se maximálně využít naše kanály pro komunikaci s veřejností a ukázat, že i v těchto těžkých časech je spousta míst, která mohou nabídnout zasloužený odpočinek a zážitky.“

Obsah obrázku grafický design, Grafika, snímek obrazovky, Písmo

Popis byl vytvořen automaticky 

Vaše návštěva má smysl!

To je podtitul marketingových kampaní a aktivit, které plánují krajské Centrály cestovního ruchu Olomouckého a Moravskoslezského kraje a oblastní destinační agentura Jeseníky Sdružení cestovního ruchu. Ty budou zaměřeny na aktuálně probíhající mimosezonu, zimní a jarní sezonu s cílem zvýšit návštěvnost turistického regionu Jeseníky. Na marketingových aktivitách budou obě centrály a destinační agentura spolupracovat a zaměří se na tradiční cílové segmenty a trhy. Celkový objem za krajskou centrálu cestovního ruchu Olomouckého kraje a jesenické sdružení cestovního ruchu přesáhnou 2,3mil korun.

„Po dobu povodní jsme naše marketingové aktivity samozřejmě utlumili, ale jakmile to situace dovolila naši upravenou kampaň s pozvánkou do podzimních Jeseníků jsme opět spustili a v těchto aktivitách samozřejmě budeme pokračovat tak, abychom do Jeseníků přilákali návštěvníky i na zimní sezónu, kdy mají hory co nabídnout nejen vyznavačům bílé stopy,“ doplňuje Radek Stojan, jednatel Krajské centrály cestovního ruchu Olomouckého kraje.

„Během povodní jsme pomáhali s propagací některých dobročinných sbírek. Po povodni jsme se snažili co nejrychleji zmapovat situaci a dát na vědomí, že mnohá místa jsou bezpečná, fungují bez omezení a lidé je svou návštěvou podpoří. Rozhodli jsme se i pro kampaň, kdy propagujeme některá ubytovací zařízení a hotely v zasažených oblastech. Snažíme se předejít tomu, aby lidé zbytečně rušili pobyty kvůli nepodloženým obavám nebo z neinformovanosti. Zviditelnili jsme tak například Hotel Singer a Hotel Peras v Ludvíkově, nebo Hotel Slunce v Rýmařově a mnohé další. Je důležité, aby návštěvníci do Jeseníků jezdili nadále a trávili tam podzimní i zimní dovolené, jak to měli v plánu. Oblast Pradědu, Malá Morávka, Karlov pod Pradědem s resorty Kopřivnou nebo Ski Arénou Karlov a mnohé jiné vybízení k návštěvě. Jeseníky, pro které byly příjmy z cestovního ruchu dosud stěžejní, teď potřebují podpořit a věřím, že se nám to společně s návštěvníky podaří,“ vysvětluje Petr Koudela, jednatel Krajské centrály cestovního ruchu Moravskoslezského kraje.

          

Cestovní ruch jako síla obnovy Jeseníků

Záplavy, které Jeseníky před měsícem zasáhly, představují velkou výzvu pro celý region. Nicméně, právě nyní má cestovní ruch potenciál stát se významnou silou pro obnovu a další rozvoj. Udržitelný příliv turistů může přinést potřebné zdroje pro rekonstrukci poškozené infrastruktury a ekonomickou stabilizaci regionu. Nic vám tak nestojí v cestě těšit se z podzimních krás Jeseníků. A pokud k tomuto krásnému, horskému regionu tíhnete tak, jak praví jeho motto: Jeseníky – hory, které miluješ, nelze je v tento krásný podzimní a zároveň náročný čas nenavštívit.

„Jeseníky stále jsou atraktivní destinací, která může nejen překonat krizi způsobenou přírodní katastrofou, ale i nadále růst a přinášet prospěch jak místním obyvatelům, tak návštěvníkům,“ uzavírá Tomáš Rak.